Velodrome | Dé overdekte wielerbaan van Nederland

 
 
Velodrome | Dé overdekte wielerbaan van Nederland
   

 
    Baanwielrennen  
    Introductie  
    Trainingen  
    Rooster  
    Dernytraining  
    Vrije training  
    Clinics  
    Voorwaarden en Tarieven  
    Wat je nodig hebt  
    FAQ  
    Contact en Nieuwsbrief  
    Baanreglement  
    Baanrecords  
    Uitslagen  
    Evenementen  
    Introductie  
    Mogelijkheden  
    Technische gegevens  

 
   
   
   
 
 

Baanreglement

 

1. Harde schaalhelm, handschoenen en wielerpedalen zijn verplicht. Zorg voor goede schoenplaatjes. Versleten schoenplaatjes verhogen het risico dat je uit het pedaal schiet en op een doortrapper plaats je je voet niet eenvoudig terug;
   
2. Altijd twee handen in de beugel. Dus niet op het stuur naast de nok! Met de handen in de beugel ben je stabieler, slinger je minder en kun er sneller gereageerd worden in onverwachte situaties;
   
3. Kijk en sein met je elleboog voor je van je je lijn af gaat. De meeste valpartijen ontstaan door niet goed kijken. Houd altijd twee handen aan je stuur;
   
4. Houd de veiligheidszone zoveel mogelijk vrij (brede betonnen strook). Maximaal twee renners naast elkaar en houd uiterst links! Parkeer er ook geen fietsen;
   
5. Houd de Côte d’Azur zo veel mogelijk vrij (brede blauwe strook), dit voorkomt hinderen met in- en uitvoegen;
   
6. Op de rode lijn, langzamere rijders. En op de blauwe lijn, snellere rijders;
   
7. In beginsel rechts passeren! Renners op/onder de rode lijn altijd rechts passeren;
   
8. Twee aan twee naast elkaar rijden is niet toegestaan;
   
9. Koppelen slechts na toestemming van de beheerder;
   
10. Alle activiteiten vinden plaats voor eigen risico. Stichting Stadion Velodrome kan niet aansprakelijk worden gesteld voor ongevallen, diefstallen en andere calamiteiten, zoals het door externe omstandigheden (lekkage, onderhoud etc.) niet beschikbaar kunnen stellen van de baan.

Weinig ervaring?

Blijf zitten, ga niet staan op de pedalen. Op de weg ben je waarschijnlijk gewend om tijdens het gaan zitten heel even je benen stil te houden. Op de baan vlieg je onherroepelijk over je stuur heen;
   

Blijf druk houden op pedalen. Na een sprintje ben je op de weg gewend je benen stil te houden. Op de baan vlieg dan je over de kop;

   
Rij niet te langzaam. De kans op vallen is groot door wegglijden of doordat je met je rechterpedaal de baan raakt;
   
Vaart minderen. Doe je door de druk iets van je pedalen te halen. Blijf echter altijd druk houden. In een treintje kun je een beetje vaart minderen door een klein beetje naar rechts = omhoog te sturen;
   
Blijf op je lijn. Rijd zonder te slingeren en gebruik de hulplijnen. Houd handen, armen en schouders ontspannen. Knijp niet in je stuur. Stel je een draaiende beweging voor ter hoogte van je heup;
   
Rijd altijd ruim achter het wiel van je voorganger. Je hebt dan altijd de tijd en ruimte om je tempo aan te passen en eventueel omhoog te kunnen sturen;
   
Volg eerst een Kennismakingstraining (niv.1) en een Certificaattraining (niv.2) voor je naar een training komt! (zie Trainingen voor meer informatie).